قالیشویی-رفوگری
مدیر: عبدالمجید غفارزاده
شهر: تهران
آدرس: دفتر مرکزی: سعادت آباد ، چهارراه شهرداری ، برج سرو ، طبقه چهارم ، واحد6 ،
سعادت آباد ، بالاتر از میدان سرو ، پاساژ بهروز ، طبقه فوقانی فروشگاه شهروند ، واحد 224
مرکز خدمات تخصصی فرش صمیم
ترمیم ریشه (ریشه بافی)

ریشه همان چله یا تار فرش است که در ابتدا و انتهای آن آزاد مانده و به همراه چند ردیف الیاف عرضی از همان جنس به صورت بدون پرز (گلیم) بافته شده است . ریشه قالی نقش مهمی در جلوه و زیبایی آن داشته و به همین سبب روش بافت و نحوه نگهداری آن از اهمیت بسزایی برخوردار است . جنس ریشه معمولاً از الیاف پنبه رنگ نشده یا پشم است و رنگ روشن آن باعث چرک شدن سریع تر نسبت به متن قالی خواهد شد . طول ریشه بسته به نوع و محل بافت فرش از 2 الی 15 سانتی متر متغیر است و از نظر کارشناسان طول بهینه آن حدود 4 سانتی متر می باشد چرا که با وجود ظاهر زیباتر ریشه های بلند (اصطلاحاً دکوراتیو بودن) ، نخ های آنها اغلب به یکدیگر گره خورده و باعث گیر کردن پاشنه کفش می شوند و آسیب پذیرتر خواهند بود .

ریشه نیز مانند سایر قسمت های فرش در طول زمان استفاده مستهلک شده و یا ممکن است بر اثر آسیب فیزیکی اعم از پارگی ، سوختگی ، پوسیدگی ، بید خوردگی و یا شست و شوی غلط نیاز به مرمت داشته باشد که به عمل احیای آن «ریشه بافی» گویند . در صورتی که تمام ریشه های فرش از بین رفته باشد ، ریشه معیوب به طور کامل جدا شده و ریشه بافی برای کل قالی انجام می پذیرد ولی در صورتی که قسمتی از ریشه آسیب دیده باشد می توان فقط همان بخش را قیچی نموده و مجدداً بافت . عمل ریشه بافی فرش های دستباف در مرکز خدمات فرش صمیم توسط استادکاران مجرب از تبریز ، قم ، کاشان و اصفهان و به صورت بافت دستی به سه روش بطلمه ، مغزی و متصل انجام می پذیرد و در خصوص فرش های ماشینی مانند روش اولیه بافت در کارخانه ریشه توسط ماشین هایی موسوم به «چرخ ریشه زن» احیا می گردد . لازم به توضیح است که در هر دو حالت ، ریشه بافی به نحوی انجام می شود که ظاهر فرش به حالت ابتدایی بافت برگشته و عمر و دوام آن برابر طول عمر قالی خواهد بود چرا که با همان الیاف و روش تولید اولیه فرش انجام پذیرفته و پس از اتمام کار قسمت مرمت شده قابل تشخیص نخواهد بود .

یکی دیگر از راهکارهای افزایش طول عمر فرش و جلوگیری از تخریب ریشه و خارج شدن گلیم بافی آن گره زدن ریشه می باشد .

کارشناسان مرکز خدمات فرش صمیم در زمان تحویل قالی از مشتری بازدید کاملی از وضعیت فرش داشته و در صورت مشاهده عیوب پیدا و پنهان به اطلاع ایشان می رسانند . یکی از متداول ترین این مشکلات خصوصاً در فرش های مستعمل و قدیمی و یا فرش هایی که به خوبی نگهداری نشده و یا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده اند شل شدن گلیم بافی فرش است ، به نحوی که مقاومت لازم را از دست داده و دیگر توان حفاظت از فرش را (خصوصاً تحت عملیات شور) ندارد ، که در این موارد گره زنی ریشه بهترین راهکار خواهد بود .

گره زنی ریشه چه با هدف احیا صورت گیرد و چه دکوراتیو باشد ، به سه روش دوگره ، گره نخودی و گره پنجره ای انجام می پذیرد که در این بین روش گره پنجره ای تزئینی تر بوده و معمولاً بر روی فرش های نفیس ابریشم و گل ابریشم تبریز ، اصفهان و نائین انجام می شود و مستلزم وجود ریشه بلند در قالی می باشد .

رفوگری و ترمیم پارگی

در این نوع آسیب دیدگی با کم شدن استحکام تار ، پود و گره ها همراه با چله فرش آسیب شدید دیده و نیاز به ترمیم اساسی خواهند داشت .

پاره شدن فرش دلایل متعددی دارد که از جمله ی آنها می توان به این موارد اشاره کرد : حمل غیر اصولی ، فشار وسایل نوک تیز و یا ضربات سنگین ، اعمال فشار زیاد ، رطوبت زیاد ، پوسیدگی ، بیدخوردگی و ساییدگی ، از هم گیسختگی گلیم بافت ابتدا و انتهای فرش و نیز استفاده از مواد سفید کننده برای شستشوی فرش و ریشه آن باعث پوسیدگی و در نهایت پارگی قالی خواهد شد

هرگاه محلي كه بايد رفو شود كوچك باشد مي توان با الهام از نقشه قمست هاي قرينه در فرش، رفوي آن را انجام داد. ولي اگر قسمت صدمه خورده بزرگ شد بايد ابتدا نقشه آن را ترسيم و سپس عمليات رفوگري را انجام داد.

قطعا هنر رفوگری کم از هنر قالیبافی ندارد و نقش این حرفه را در صنعت قالیبافی نمی توان نادیده گرفت بلکه باید به این حرفه و هنر متخصصانش ارج نهاد که عیب فرش های آسیب دیده را رفع می کنند و با دادن جانی دوباره به این کالای ارزشمند، آنرا دیگر بار به صاحبانش برمی گردانند. استادکاران رفوگر در مرکز خدمات فرش صمیم از شهرهای تبریز ، قم و کاشان با برخورداری از تجربه و مهارت کافی و به کارگیری حداکثر دقت و ظرافت اهتمام به اجرای تخصصی و هنرمندانه رفوی فرش داشته تا بتوانند قالی ها را با بهترین کیفیت ممکن احیا و بازسازی نمایند .

 

 

سوزنکاری

فرش در معرض رطوبت و یا در اثر تا خوردگی طولانی مدت پوسیده می شود . در این حالت چنانچه قالی در جهات طولی یا عرضی تا شود و کمی تحت فشار قرار بگیرد ، تارها و پودها پاره شده و صدای شکستگی از آنها شنیده می شود . سوزنکاری پس از ترمیم پارگی ها و سوراخ ها ، در اطراف محل ترمیم شده ، به صورت طولی یا عرضی انجام می گیرد.

در مرکز خدمات Luxury فرش صمیم ، خدمات سوزنکاری توسط استادکاران مجرب از تبریز ، قم و اصفهان با بکارگیری نخ ابریشم و یا نخ چله پنبه انجام می شود . چروک خوردگی و جمع شدگی از مهم ترین اشکالاتی هستند که ممکن است پس از انجام سوزنکاری برای فرش ایجاد شوند ، در این مرکز جهت انجام این کار هرگز از نخ قرقره استفاده نمی شود چرا که این نخ دارای مواد پلاستیکی پلی استر است و باعث جمع شدگی قالی خواهد شد.  همچنین برای جلوگیری از چروک خوردگی و یا ضخیم شدن قسمت سوزن خورده ، هنگام سوزن زدن، چله های داخل هر رج را قطع نموده و از داخل کار بیرون می آورند و سپس سوزن کاری را انجام داده و محل مورد نظر را اتو می کنند .

قلمزنی
در فرش های دستباف به دلیل استفاده از الیاف طبیعی (ابریشم ، پشم ، پنبه و ...) ، جهت رنگ آمیزی نخ ها از رنگ های طبیعی استفاده می شود که حلال آنها آب است ، همچنین عدم استفاده از مواد شیمیایی و تثبیت کننده های رنگ موجب می شود زمانی که فرش در معرض رطوبت قرار می گیرد این رنگ ها مجدداً رقیق شده ، شروع به حرکت در سطح فرش کرده ، فرش دچار اختلاط رنگ می شود (معمولاً رنگ های تیره وارد قسمت های روشن قالی شده و چهره نامطلوبی به گل ها و نقشه آن می دهد) و نیاز به رنگبرداری و در برخی فرش ها قلمزنی دارد . فرش ها معمولاً به سه دلیل می بایست رنگبرداری و یا قلمزنی شوند : الف) پس از بافت فرش با توجه به اینکه ممکن است هنگام رنگرزی رنگ ها به صورت یکنواخت حاصل نشوند و یا بر اساس سلیقه خریدار غلظت رنگ کمتری مدنظر باشد . (تقاضای مشتریان اروپایی معمولاً مبنی بر شید ملایم قالی های دستباف می باشد) ب) در اثر نگهداری نامناسب ، بروز حوادث (مانند ترکیدن لوله آب) و یا سهل انگاری در شست و شو که معمولاً در شست و شوهای خانگی رخ می دهد . ج) اختلاط رنگ کنترل شده زمان شست و شو که قبل از عملیات تست های لازم انجام شده و در زمان شست و شو اوپراتور دستگاه آمادگی آن را دارد و تمهیدات لازم را از پیش در نظر گرفته است . قلمزنی بوسیله یک چوب نازک استوانه ای که سرآن پارچه یا پنبه پیچیده شده و آغشته به مواد رنگبر است و روی پرز قالی زده می شود ، انجام می گیرد تا رنگ دلخواه بدست آید . تفاوت رنگبرداری و قلمزنی در این است که رنگبرداری معمولاً برای کل فرش و یا لکه های بزرگ انجام می شود درحالیکه قلمزنی کاری بسیار تخصصی و ظریف است ، نیاز به دقت ، تجربه و مهارت بالای استادکار قلمزن داشته و زمان زیادی صرف آن خواهد شد ، همچنین قلمزنی به دلیل دقت بالا امکان رفع لکه های رنگی کوچک را فراهم می سازد .
شست و شوی تخصصی فرش های دستباف
شست و شوی فرش های دستباف از حساسیت ویژه ای برخوردار است و می بایست برای انجام این کار عوامل متعددی بر اساس شرایط هر فرش در نوع الیاف ، نوع رنگ ، طیف رنگ ، میزان آلودگی ، نوع لکه ها و قدمت ، تنظیم و با دقت مورد بررسی قرار بگیرند و حتی در زمان شست و شو کنترل شوند . از جمله این عوامل می توان به نحوه جمع آوری و حمل ، روش غبارگیری و میزان فشار و ضربه دستگاه غبارگیر ، روش شست ، آبگیری و آبکشی ، مواد شوینده و جنس ، زبری و سختی تجهیزات و ابزار مورد استفاده و ... اشاره نمود . متخصصان صنعت فرش به دلیل ریسک بالایی که این کار برای سلامت و طول عمر فرش دارد ، به هیچ عنوان شستن فرش های دستباف در منزل را توصیه نمی کنند ، چرا که معمولاً این کار با مواد شوینده رایج خانگی انجام می پذیرد که دارای کربنات دوسود ، سود سوزآور و یا مقادیر کنترل نشده هیدروسولفیت هستند و موجب از بین رفتن چربی طبیعی الیاف پشم شده و آن ها را خشک و شکننده ساخته و باعث تغییر رنگ در فرش می شوند . شایان ذکر است ابزار شست و شوی خانگی هم برای این کار مناسب نیستند ، به عنوان مثال در صورتی که برای شست و شوی فرش به فرچه نیاز باشد ، سخت ترین نوع قابل استفاده فرچه ساخته شده از موی اسب است در حالی که معمولاً از فرچه های غیر تخصصی برای شستن فرش در منازل استفاده می شود . همچنین فضا و شرایط محیطی نیز در کیفیت شست و شو از اهمیت بسزایی برخوردار است . به عنوان مثال خشک شدن فرش نباید در معرض نور آفتاب صورت بگیرد و این در حالی است که عموم تصور می کنند که نور خورشید به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی برای خشک شدن فرش مفید است . جهت آشنایی بیشتر با مراحل انجام شست و شوی تخصصی فرش های دستباف و دستیابی به دیگر اطلاعات مورد نیاز در خصوص خدمات فرش می توانید به وبسایت شرکت با آدرس www.samimcarpet.com مراجعه نمایید .
شست و شوی تخصصی انواع فرش های ماشینی
اصول و مراحل شست و شوی فرش های ماشینی تفاوت چندانی با فرش های دستباف ندارد و تنها از حیث حساسیت رنگ دهی نسبت به هم متفاوت بوده و فرش های ماشینی کمتر به قلمکاری نیاز پیدا می کنند ، همچنین باید در نظر داشت که فرش های ماشینی پس از شست و شو از نرمی و لطافتشان کاسته می شود که به دلیل وجود مواد پلاستیکی در آنها است . می بایست برای شستن فرش ماشینی عوامل متعددی بر اساس شرایط هر فرش در نوع الیاف ، نوع رنگ ، طیف رنگ ، میزان آلودگی ، نوع لکه ها و قدمت ، تنظیم و با دقت مورد بررسی قرار بگیرند و حتی در زمان شست و شو کنترل شوند . از جمله این عوامل می توان به نحوه جمع آوری و حمل ، روش غبارگیری و میزان فشار و ضربه دستگاه غبارگیر ، روش شست ، آبگیری و آبکشی ، مواد شوینده و جنس ، زبری و سختی تجهیزات و ابزار مورد استفاده و ... اشاره نمود . فرش های ماشینی از لحاظ جنس مواد تشکیل دهنده الیاف از تنوع زیادی برخوردار هستند ولی فرش های موجود در ایران معمولاً با استفاده از یک و یا ترکیب چند ماده اصلی BCF ، اکریلیک ، پلی استر و ویسکوز تولید شده اند . فرش هایی که با استفاده از الیاف BCF بافته شده اند ارزان تر بوده و از احتمال ایجاد حساسیت کمتری برخوردارند . فرش های اکریلیک دارای کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به نوع اول هستند . فرش های پلی استر که به نام ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شوند دارای ثبات رنگ و درخشندگی بالایی بوده و پرزدهی ندارند و در بازارهای جهانی به عنوان بهترین کفپوش مورد استقبال قرار گرفته اند . نوع دیگر فرش های ماشینی که در سال های اخیر در ایران مورد استقبال بوده اند موسوم به فرش های بلژیکی هستند که نازک بوده و با استفاده از نقوش اصیل ایرانی مانند «خشتی» طراحی می شوند . جنس فرش های بلژیکی و سایر فرش های فانتزی عموماً از ویسکوز بوده و پشت آنها لاتکس دارد که باعث چسبیدن این فرش ها روی زمین می شود و در زمان شست و شو کار را سخت کرده و استفاده از شوینده های نانو را الزامی می سازد چرا که اگر از شوینده های دیگر استفاده شود فرش کیس می ایستد و بافت آن گلوله گلوله می شود لذا شست و شوی اینگونه فرش ها از حساسیت بالایی برخودار بوده و مستلزم دقت و تجربه کافی است . متخصصان صنعت فرش به دلیل ریسک بالایی که این کار برای سلامت و طول عمر فرش دارد ، به هیچ عنوان شستن فرش در منزل را توصیه نمی کنند ، چرا که معمولاً این کار با مواد شوینده رایج خانگی انجام می پذیرد که دارای کربنات دوسود ، سود سوزآور و یا مقادیر کنترل نشده هیدروسولفیت هستند و موجب تضعیف الیاف شده و آن ها را خشک و شکننده ساخته و باعث تغییر رنگ در فرش می شوند .
شست و شوی تخصصی فرش های ابریشم ، گل ابریشم و چله ابریشم
شست و شوی فرش هایی که در آنها ابریشم به کار رفته است کاملاً تخصصی بوده و با دیگر انواع فرش متفاوت است. فیبر ابریشمی که در تولید اینگونه فرش ها به کار می رود از ابریشم خام (پیله کرم ابریشم) تهیه می شود که سبب ایجاد ویژگی ها ، بافت و شرایط نگهداری منحصربفرد این فرش ها است . الیاف ابریشمی قوی ولی بسیار سبک و انعطاف پذیرند ، به راحتی تغییر شکل داده و دوباره به حالت اولیه باز می گردند . شایان ذکر است این الیاف در نسبت مساوی به قطر به مراتب مستحکم تر از الیاف پشمی می باشند . بافت فرش با مصالح ابریشمی کاری بسیار دقیق و پرزحمت است به این سبب همیشه فرش های گرانبها و با رج شمار بالا را با آن می بافند و گاهی هم از ابریشم صرفاً برای برق و جلا دادن و برجسته نشان دادن طرح و نقش استفاده می کنند مانند فرش های گل ابریشم نائین، کاشان، تبریز و بیرجند و یا اینکه به عنوان تار و پود آن را به کار می برند . از دیگر ویژگی های شگفت انگیز فرش های ابریشمی برخورداری از خاصیت منشوری است ، که باعث می شود ناظر در جهات مختلف ، طیف متفاوتی از رنگ ها را ببیند . بافت فرش های ابریشمی صاف بوده و به دلیل ظرافت الیاف ابریشم می بایست با دقت خاصی انجام پذیرد که مزید بر علت ارزشمندی اینگونه فرش ها است . متخصصان صنعت فرش همواره به مالکان فرش های ابریشم توصیه می کنند که با نگهداری ویژه از این فرش ها حتی الامکان از شست و شوی آنها جلوگیری کنند و آن را به تعویق بیندازند و در زمان لازم نیز حتماً برای انجام این امر به افراد با تجربه و مراکز تخصصی مراجعه نمایند ، چرا که هرگونه کثیفی و لکه روی این فرش ها می بایست بدون استفاده از مواد شیمیایی صورت گیرد و به هیچ وجه فشار ، ساییدگی ، اصطکاک و حتی گرما روی فرش ایجاد نشود . مواد شوینده مصرفی در شست و شوی فرش های ابریشمی باید طبیعی و یا دارای کمترین میزان مواد شیمیایی و عاری از مواد قلیایی یا اسیدی قوی باشد . حساسیت الیاف ابریشمی تا جایی است که حتی مواد طبیعی نیز روی قطعه ای از فرش تست می شوند تا اطمینان حاصل شود که باعث رنگ پریدگی و محو شدن نقوش روی فرش نمی شوند . لذا این کار مستلزم مهارت ، تخصص و تجربه بالایی است . مرکز خدمات تخصصی فرش صمیم با ده ها سال تجربه در شست و شو ، ترمیم و احیای روزانه صدها متر از انواع فرش های ابریشم ، گل ابریشم و چله ابریشم با دریافت گواهینامه های داخلی و بین المللی تضمین کیفیت و اعطای گارانتی سه ماهه شست و شو و خدمات به مشتریان می کوشد تا با تکیه بر متدهای بروز شست و شو و به کارگیری مناسب ترین مواد اولیه ، پاس دار اعتماد بیش از ۳۰۰۰۰ اشتراک خود و قابل اعتمادترین مرکز تخصصی ارائه خدمات فرش در ایران ، از نگاه متخصصان این صنعت باشد .
قلمکاری
در فرش های دستباف به دلیل استفاده از الیاف طبیعی (ابریشم ، پشم ، پنبه و ...) ، جهت رنگ آمیزی نخ ها از رنگ های طبیعی استفاده می شود که حلال آنها آب است ، همچنین عدم استفاده از مواد شیمیایی و تثبیت کننده های رنگ موجب می شود زمانی که فرش در معرض رطوبت قرار می گیرد این رنگ ها مجدداً رقیق شده ، شروع به حرکت در سطح فرش کرده ، فرش دچار اختلاط رنگ می شود که بر اثر آن معمولاً رنگ های تیره وارد قسمت های روشن قالی شده و با کمرنگ یا بور شدن نقوش تیره فرش ، چهره نامطلوبی به گل ها و نقشه آن می دهد و نیاز به قلمکاری دارد. قلمکاری را با نام نیش قلم نیز می شناسند ، چرا که بوسیله یک چوب نازک استوانه ای که سرآن پارچه یا پنبه پیچیده شده و آغشته به مواد رنگی است و روی پرز قالی زده می شود ، انجام می گیرد تا رنگ مورد نظر بدست آید . برای رنگ کردن فرش از مواد شمعی، ماژیک و جوهرهای شیمیایی مختلف که در آب حل می شوند استفاده می کنند.
رنگبرداری
رنگبرداری همانگونه که از نام آن پیداست شامل فعالیت هایی است که موجب جدا شدن ذرات رنگدانه از الیاف فرش می گردند . به دلیل استفاده از الیاف طبیعی (ابریشم ، پشم ، پنبه و ...) در فرش های دستباف ، جهت رنگ آمیزی نخ ها از رنگ های طبیعی استفاده می شود که حلال آنها آب است و عموماً زمانی که فرش در معرض رطوبت قرار می گیرد این رنگ ها مجدداً رقیق شده ، شروع به حرکت در سطح فرش کرده ، فرش دچار اختلاط رنگ می شود و نیاز به رنگبرداری دارد (معمولاً رنگ های تیره وارد قسمت های روشن قالی شده و چهره نامطلوبی به گل ها و نقشه آن می دهد) . رنگبرداری فرش های دستباف حتی المقدور بوسیله ی مواد غیر شیمیایی انجام می پذیرد ولی در صورت عدم کارایی این مواد می بایست با توجه به جنس الیاف فرش و رنگ آن ، از برخی مواد مجاز بهره جست که انتخاب رنگبر ، رعایت درصد استفاده ، دمای مناسب و مدت زمان استفاده از آن به مهارت و تجربه استادکار رنگبرداری بستگی دارد . در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع مواد طبیعی و صنعتی رنگبر میتوانید به وبسایت خدمات فرش صمیم با آدرس www.samimcarpet.com مراجعه نمایید .
لکه برداری
لکه برداری یا لکه بری همانگونه که از نام آن پیداست شامل زدودن لکه های بر جای مانده روی فرش می باشد . لکه ها می توانند ناشی از مواد چسبنده از قبیل قیر ، چسب ، رنگ های شیمیایی ، رنگ های جوهری و روغن هایی از قبیل نفت سیاه و غیره و یا در اثر مواد ساده تر باشند که آثار آنها به دلیل عدم لکه بری فوری ، ماندگار شده است . در خصوص فرش های دستباف به دلیل برخورداری از الیاف طبیعی در صورتیکه سریع و با روش های متداول خانگی لکه بری نشوند ، لکه قالی ماندگار خواهد شد و برای تمیز کردن آنها به افراد مجرب و استادکاران با تجربه جهت لکه برداری نیاز است . در بخش تازه های این سایت چندین ترفند کاربردی جهت لکه بری با مواد ساده که معمولاً در منزل موجودند و یا تهیه آنها آسان است همچون نمک ، جوش شیرین ، گل سرشوی و چوبک و ... آموزش داده شده است ؛ ولی اگر فرش ارزشمند شما لکه قدیمی داشته و یا به مواد چسبنده و رنگی آغشته شده است ، جای هیچگونه نگرانی نیست ! چرا که کارشناسان خبره مرکز تخصصی خدمات فرش صمیم با سال ها تجربه در این امر و پشتوانه رضایت بالای ۹۵% مشتریان با بهره گیری از طیف گسترده ای از مواد طبیعی ، شیمیایی و نانو جهت لکه بری فقط با برقراری یک تماس ، در اسرع وقت به یاری شما خواهند شتافت .