راهنمای انتخاب بهترین عطاری در تهران

راهنمای انتخاب بهترین عطاری در تهران

راهنمای انتخاب بهترین عطاری در تهران


عطاری ها از سال ها قبل فعالیت داشتند اما نه به شکل امروزی ، در گذشته اکثرا عطاری محل فروش عطر (گیاهان معطر) و داروهای گیاهی و محل تشخیص و درمان بیماری ها قبل از تشکیل سلامتکده ها و بیمارستان های امروزی بوده است .

در کشور های آسیایی نظیر افغانستان ، پاکستان ، هندوستان ، عمان ، ترکیه و ... نیز عطاری ها با ظاهری مشابه داخل کشور فعالیت دارند .

فروش گیاهان دارویی در عطاری های تهران


بر خلاف گذشته که عطاری ها فقط محل خرید و فروش داروهای گیاهی بود و محصولات زیادی موجود نبود ، امروزه با وجود شرکت ها و کارخانه های تولید کننده محصولات بر پایه گیاهان دارویی و عرضه مستقیم در عطاری ها ، محصولاتی نظیر مسکن های گیاهی ، روغن های دارویی ، انواع صابون و محصولات مراقب پوست و زیبایی و ... . گیاهان دارویی در واقع جزء جدا نشدنی حوزه پزشکی و سلامت به شمار می رود .

در ادامه به بررسی برخی از محصولات عطاری ها می پردازیم .

گیاهان دارویی در اشکال مختلفی به فروش می رسند که می توان در دسته های زیر گروه بندی کرد .

 
1- گیاهان دارویی که به صورت تازه به فروش می رسند . (برگ و ریشه تازه گیاه)

2- گیاهان داروی که خشک می شوند و سپس به فروش می رسند . (مثل شوید خشک ، نعنا خشک ، انواع چای و ...)

3- شیره گیاه (صمغ) که به صورت نیمه جامد و مایع به فروش می رسد .

4- ریشه (آوند) گیاه که در برخی از گیاهان دارویی خاصیت فوق العاده ای دارند.

5- دانه گیاه که بدون این که به آن توجه کنیم جزء مواد خوراکی پرکاربرد در زندگی روزمره می باشد . برای مثال : لوبیا ، عدس ، سویا و ... . که بیشتر جنبه خوراکی دارند (علاوه بر خواص آنها) ولی برخی از دانه ها نیز صرفا جهت مصارف دارویی استفاده می شوند .

6- پودر گیاه : در واقع همان برگ یا ساقه یا ریشه و ... گیاه است که پس از خشک شدن آسیاب شده و به شکل پودر به فروش می رسد .

7- روغن گرفته شده از گیاه : برخی از گیاهان و دانه ها میزان روغن بسیار بالایی دارند ، برای مثال دانه کنجد و یا گیاه پالم و ... که بعد از فرآیند روغن گیری به صورت بوداده و یا خام به صورت خشک به فروش می رسند .


شاید به دلیل روزمرگی و مشغله های فراوانی که در عصر جدید داریم به داروهای گیاهی که به صورت روزانه استفاده می کنیم و پخش جداناپذیر زندگی ما شده اند خبر نداشته باشیم . بسیاری از ادویه ها و چاشنی های که امروزه صرفا جهت خوش طعم و خوش عطر شدن غذاها استفاده می کنیم در واقع در قیدم الایام بیشتر از خاصیت طعم دهی به خاطر خواص درمانی آن استفاده می شده است ، و در واقع مصلح غذاها بوده است ، برای مثال استفاده از نمک بیشتر در برخی غذاها علاوه بر خوش طعم کردن به دلیل ایجاد طبع گرم در غذا بوده است . یا استفاده از زعفران ، دارچین ، و فلفل و زردچوبه و ... بیشتر برای اصلاح طبع غذاها مورد استفاده قرار می گرفته است . در دهه های اخیر نیز این اقلام در عطاری ها بیشتر به خاطر رنگ دهی و بهتر کردن طعم غذا به فروش می رسد .

 

لیست داروهای گیاهی پر کاربرد عطاری ها


شاید در مواقعی که از گیاهان دارویی استفاده می کنیم و یا هنگام خرید از عطاری ها به این نکته توجه نداشته باشیم که بسیاری از اقلامی که به صورت روزمره استفاده می کنیم در واقع خاصیت درمانی بالایی دارند .

برای مثال محصولاتی مثل نعنا خشک ، شوید خشک و انواع گیاهان خشک شده که برای آشپزی های امروزی بسیار ضروری به حساب می آید .

چاشنی های که از عطاری ها خرید می کنیم ، مثل انواع فلفل ، زردچوبه ، دارچین ، پودر سیر ، پودر لیمو ، پودر فلفل دلمه ای (پاپریکا) ، انواع نمک و نمک دریا ، پودر زنجبیل ، پودر آویشن ، پودر گلپر ، پودر زیره و ... که خواص درمانی بسیار بالایی دارند .

انواع عرقیات مثل گلاب و عرق نعنا که کم تر خانه ای در ایران هست که در آن این محصولات یافت نشود .

 

انتخاب بهترین عطاری در تهران


در ادامه به برخی از پارمترهای انتخاب عطاری می پردازیم .

مجوز از سازمان غذا و دارو :


داشتن گواهینانه معتبر کسب و مجوز رسمی فروش گیاهان دارویی از مهم ترین پارامتر های انتخاب بهترین عطاری است .
 

تنوع محصولات (گیاهان دارویی) :


با توجه به ابعاد مغازه و تعداد شعب و ... میزان تنوع محصولات در چه حدی می باشد .

کیفیت محصولات :


با توجه به اهمیت موضوع سلامت اصالت و کیفیت محصولات بسیار حائز اهمیت می باشد . ارائه محصولات از تولید کننده های معتبر

قیمت منصفانه :


این که فروشگاه بر روی محصولات خود که صورت فله به فروش می رسد قیمت گذاری منصفانه ای داشته باشد نیز می تواند از موارد نسبتا مهم باشد .

 
در این مقاله به طور مختصر پارامترهایی را  توضیح دادیم که می تواند برای انتخاب بهترین عطاری به شما کمک کنید .
تاریخ ثبت: 1402/05/10