هرآنچه که لازم است در مورد کله پاچه بدانید...

هرآنچه که لازم است در مورد کله پاچه بدانید...

 

هرآنچه که لازم است در مورد کله پاچه بدانید...

 

شاید جالب باشد که بدانید کله پاچه از غذاهای عجیب و غریب دنیا به حساب می‌آید جز غذاهای پرطرفدار و محبوب در ایران می‌باشد، هرچند که شاید از دید بسیاری از افراد کله پاچه فقط یک غذای چرب و خوشمزه است و  نه تنها خاصیتی ندارد بلکه مضرات زیادی هم دارد. اما باید بگوییم که اگر این غذای لذیذ اگر به اندازه  و به موقع مصرف شود میتواند یک غذای کامل باشد.در مورد کله پاچه باید بگوییم که این غذا یک غذای سنتی در قفقاز جنوبی و البته خاورمیانه می‌باشد. روش طبخ کله پاچه معمولاً در همه جای دنیا یکسان است. به جرات می‌توانیم بگوییم که از گذشته تا به امروز کله پاچه یکی از بهترین غذاها مخصوصا برای وعده  صبحانه بوده است.  برای خوردن این غذای خوشمزه به طباخی‌ها مراجعه می‌شود هرچند که به راحتی می‌توان کله پاچه را در منزل نیز پخت.هرچند که برخی از افراد با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای نمی‌توانند این غذا را به دفعات زیاد مصرف کنند ولی مصرف آن برای افرادی که مشکل زمینه‌ای مانند چربی خون، کلسترول و یا نقرس ندارند می‌تواند بسیار مفید هم باشد. اما اینکه به شکل کلی کله پاچه چیست و چگونه میتوان آن را تهیه کرد،  موضوعی است که به همراه بسیاری از موضوعات دیگر در این مقاله تحت عنوان همه چیز در مورد کله پاچه به آن خواهیم پرداخت پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

خرید کله پاچه و سیرابی

 

همانگونه که در قسمت قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم برای خرید و خوردن کله پاچه و همچنین سیرابی لازم است که به طباخی‌ها مراجعه کنیم. معمولاً بیشتر افراد برای خوردن این غذاها صبح زود به طباخی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که شما می‌توانید با خریدکله پاچه و سیرابی از قصابی‌ها خودتان این غذای خوشمزه را در خانه درست کنید و در کنار خانواده یک غذای لذیذ را تدارک ببینید. معمولاً کله پاچه‌ای که استفاده می‌شود کله و پاچه گوسفند است و به شکل دستی به فروش می‌رسد. یک دست کله پاچه شامل کله و چهار پاچه می‌باشد. سیرابی را نیز به شکل کیلویی می‌توانید از قصابی‌ها خریداری نمایید.

 

از چه سنی می توان به کودکان کله پاچه داد؟

 

با توجه به اینکه اکثر خانواده‌ها در طول ماه حداقل یک بار از کله پاچه استفاده می‌کنند ممکن است این سوال برای خیلی از آنها پیش بیاید که از چه سنی می‌توانند به کودک خود کله پاچه بدهند.در این مورد باید بگوییم که دادن کله پاچه به کودک قبل از دو سالگی به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد، چرا با توجه به این موضوع که چربی این غذا بسیار بالا است و فعالیت کودکان زیر دو سال به قدری نیست که بتوانند این چربی‌ها را هضم کنند ممکن است برای کودکان مضر باشد‌‌. پس شما بعد از دوسالگی میتوانید به میزان کم به کودک خود کله پاچه دهید.

 

خاصیت پاچه گوسفندی

 

کله پاچه و مشخصاً پاچه گوسفند یک غذای کامل است که مقادیر زیادی از ویتامین‌های بدن را می‌تواند تامین کند. کله پاچه گوسفند دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامینB ، روی و آهن می‌باشد، شما می‌توانید با خوردن بناگوش مقدار زیاد پروتئین وارد بدن خود کنید. مغز کله پاچه نیز دارای ویتامین B12  است،  جالب است که بدانید ویتامین B در چربی حل می‌شود و کبد آن را جذب می‌کند. بنابراین مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب آسیب رساندن به کبد شود.پاچه گوسفند می‌تواند باعث تقویت بافت استخوان شود و معمولاً به کسانی که از استخوان درد رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود که از پاچه گوسفند و گاو استفاده کنند. به دلیل خاصیت چرب بودن پاچه گوسفند برای افرادی که دچار شکستگی استخوان می‌شود بسیار مفید می‌باشد.

 

بهترین روش پاک کردن پاچه گوسفندی

 

همانگونه که در قسمت‌های قبلی نیز گفتیم به جز رفتن به طباخی شما می‌توانید با خرید کله پاچه از قصابی‌ها اقدام به طبخ کله پاچه در منزل کنید. معمولاً کله پاچه‌هایی که از قصابی‌ها خریداری می‌شود پاک کرده هستند اما در مواقعی مشاهده شده است که بعضی از افراد قصد دارند که کله پاچه گوسفندی را که ذبح می‌کنند را خودشان مصرف کنند و در اینجا ممکن است با نحوه تمیز کردن و پاک کردن کله پاچه آشنایی نداشته باشند،شما می‌توانید کله پاچه را در چند مرحله تمیز کنید ابتدا باید سعی کنید که موها و پشم‌های کله پاچه را با وسایل گوناگون مانند قیچی تمیز کنید، هرچند که این کار نمی‌تواند کله پاچه را به شکل کامل تمیز و آماده طبخ کند، در مرحله بعدی شما با یک گاز فشار قوی به توسط یک فر و یا اجاق گاز به خوبی کله پاچه را خوب کز دهیدیابسوزانید و توسط یک چاقو آن را بتراشید،بعد از تمیز کردن پوست کله پاچه نوبت این است که شما دهان کله را به خوبی بشورید سعی کنید که با استفاده از یک سیم و یا فرچه درون دهن آن را به خوبی تمیز کنید وبعد از آن به وسیله ساطور و یا تیشه کله را به دو قسمت تقسیم کنید سعی کنید چند بار کله را محکم به زمین بکوبید تا محتویات درون

 

مغز آن به

 

خوبی تخلیه شود در مرحله آخر مجدداً با آب ولرم همه اجزای کله پاچه را بشورید.

 

طرز تهیه پخت کله پاچه خوشمزه به روش طباخی

 

شاید درست کردن یا طبخ کله پاچه به روش‌های گوناگون و مختلفی انجام شود ولی به شکل کلی طرز تهیه کله پاچه به یک شکل می‌باشد. در قسمت قبل به نحوه شستن و تمیز کردن کله پرداختیم ولی باید به خوبی از تمیز بودن آن مطمئن شوید، قبل از اینکه کله را درون قابلمه قرار دهید ابتدا سیاهی‌های موجود بر روی پوست کله را به خوبی از بین ببرید و بعد آن را در آبکش بگذارید تا آبش برود، در مرحله بعد پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و درون یک قابلمه بریزید و بعد از آن کمی روغن به آن اضافه کرده و پیاز را به خوبی تفت دهید تا پیاز سبک شود. بعد از آن می‌توانید سیر را رنده کرده و به قابلمه اضافه کنید. سیر را در حد مدت زمان کوتاهی ۱ الی ۲ دقیقه‌ای تفت دهید تا عطر آن خارج شود، در  مرحله بعد چوب دارچین و زنجبیل را اضافه می‌کنید ریختن زردچوبه و فلفل سیاه نیز باید به اندازه کافی باشد. بعد از تفت دادن این مواد کله و پاچه را با آرامی داخل قابلمه بگذارید و به اندازه مورد نیاز آب به قابلمه اضافه کنید. در مورد اندازه آب باید بگوییم که اندازه آب باید به حدی باشد که کله پاچه در آن غرق شود و آب به صورت کامل روی آن را بگیرد. بعد از ریختن آب مقداری لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را تا آخر زیاد کنید تا آب سریع به جوش بیاید بعد از اینکه آب به جوش آمد کف های روی آب را بگیرید و آنها را دور بریزید و بعد از گرفتن کف روی قابلمه درجه حرارت زیر قابلمه را به پایین‌ترین حد ممکن برسانید و ۸ ساعت صبر کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد.اگربه نخود علاقه دارید شما می‌توانید، نخودهای را که از قبل خیس کرده‌اید را بعد از شیش ساعت جوشیدن کله پاچه درون قابلمه بریزید. یک ساعت قبل از اینکه کله پاچه بپزد می‌توانید نمک را با آن اضافه کنید و چوب‌های دارچین را از قابلمه خارج کنید.

 

بهترین زمان برای خوردن کله پاچه

 

اینکه بهترین زمان خوردن کله پاچه چه زمانی است تا حدود زیادی به ذائقه شما بستگی دارد. بسیاری از افراد این غذای سنگین را در وعده شام می‌خورند و از خوردن این غذا در این وعده بسیار لذت می‌برند.این در حالی است که برخی دیگر می‌گویند با توجه به اینکه کله پاچه غذای سنگینی است نمی‌شود در شب آن را خورد به همین دلیل آن را در وعده صبحانه می‌خورند. البته که خوردن کله پاچه به عنوان صبحانه کار منطقی تری است، چرا که شما می‌توانید در طول روز با انجام فعالیت‌های روزانه چربی‌ها و کالری این غذای پرچرب را بسوزانید.

 

مقدار مجاز مصرف کله پاچه

 

در قسمت‌های قبلی مقاله به صورت سربسته گفتیم که افرادی بیماری‌های چربی خون، کلسترول و همچنین نقرس نمی‌توانند از کله پاچه استفاده کنند. ولی افراد سالم نیز باید در خوردن این غذا مراعات کنند. به شکل کلی میزان خوردن کله پاچه در طول ماه و هفته به عوامل مختلفی مانند شرایط جسمی، سن و سال و البته میزان تحرک شما بستگی دارد. چرا که هر چقدر تحرک شما بیشتر باشد راحت‌تر می‌توانید این غذای سنگین را هضم کنید.

ما در این مقاله تحت عنوان هر آنچه که باید در مورد کله پاچه بدانید به بررسی این غذای خوشمزه و ایرانی به شکل کامل پرداختیم‌. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد کله پاچه به دست آورده باشید.

تاریخ ثبت: 1402/08/02